( σκέψεις που γεννήθηκαν απο την ακρόαση των εισηγήσεων Επικουρείων και Πλατωνικών στα Προμήθεια 2014 )
Μερικοί θεωρούν ότι Επίκουρος και Πλάτων είναι δύο εκ διαμέτρου αντίθετοι φιλόσοφοι . Θα προσπαθήσω να δείξω οτι είναι πάρα πολύ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ .
Και οι δύο φιλόσοφοι ομοιάζουν διότι βρέθηκαν μπροστά στην θεμελιώδη διαπίστωση :
ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΩΝ ΒΛΑΚΩΝ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ....
ΚΟΛΟΣΣΙΑΙΟ !
Οι λύσεις που πρότειναν όμως είναι διαφορετικές :
Ο Επίκουρος είπε
"Τόση βλακεία δεν μπορούμε να την παλέψουμε . Φύγετε σε μακρυνό μέρος , κάντε έναν κηπάκο με τα κουκιά σας , αποφύγετε κάθε τί που φέρνει άγχος ( παιδιά , οικογένεια )" .
Ο Πλάτων είδε λίγο μακρύτερα στο μέλλον και είπε
"Εάν αφήσουμε τους βλάκες μόνους , κάποιος αδίστακτος βλάκας θα πάρει την αρχηγία και θα αρχίσει να κόβει τα δάση , να μολύνει τις θάλασσες , να εξοντώνει τα ζώα .
Και στο τέλος θα έρθουν να μας πάρουν και τον μικρό κηπάκο μας !
Γι' αυτό πρέπει ΕΜΕΙΣ ΝΑ ΔΙΟΙΚΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΒΛΑΚΕΣ !
Στην προσωπική μας ζωή θα ζούμε λιτά και επικούρεια . Θα κατοικούμε σε κοινόβιο , δεν θα έχουμε αποκλειστικά δική μας γυναίκα , δεν θα γνωρίζουμε ποιό είναι το βιολογικό μας παιδί .
Τα παιδιά και οι γυναίκες θα τρέφονται απο ένα κοινό ταμείο και δεν θα υπάρχει η αγωνία του να θρέψει κανείς την ΔΙΚΗ του οικογένεια .
Δεν θα έχουμε χρυσάφια και ασήμια πάνω μας ούτε στο κοινόβιο .
ΠΛΑΤΩΝΟΣ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" 417 a
Αλλά μόνοις αυτοίς των εν τη πόλει μεταχειρίζεσθαι και άπτεσθαι χρυσού και αργύρου ού θέμις , ουδ' υπο τον αυτόν όροφον ιέναι ουδέ περιάψασθαι ουδέ πίνειν εξ' αργύρου ή χρυσού . [ Ώστε μόνο αυτοί ( οι φύλακες , ένα σκαλοπάτι πάνω απο τον απλό λαό ) απο όλους τους άλλους μέσα στην πόλη δεν θα έχουν το δικαίωμα να μεταχειρίζονται και ν' αγγίζουν χρυσάφι και ασήμι , ούτε κάτω απο την στέγη τους να έχουν , ούτε πάνω τους να φορούν , ούτε απο χρυσά κι' ασημένια ποτήρια να πίνουν ...]
Θα είμαστε αυτάρκεις
ΠΛΑΤΩΝ , ΝΟΜΟΙ ( βιβλίο 4 , 704 c ) Τί δε περί αυτήν η χώρα ; Πότερα πάμφορος ή και τινων επιδεής ;
- Σχεδόν ουδενός επιδεής .
-Πώς θα είναι χώρα ; Θα παράγει τα πάντα ή κάποια θα τα χρειάζεται ( να τα εισάγει ) ;
- Σχεδόν σε όλα θα είναι αυτάρκης . και ολιγαρκείς
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" Πλάτωνος 404 d Συρακοσίαν δέ , ώ φίλε , τράπεζαν και Σικελικήν ποικιλίαν όψου , ώς έοικας , ουκ αινείς , είπερ σοι ταύτα δοκεί ορθώς έχειν. Ουκούν και Αττικών πεμμάτων τας δοκούσας είναι ευπαθείας.
( Ώστε τα τραπέζια , φίλε μου , των Συρακουσίων και τα πολυποίκιλα Σικελικά αρτύματα δεν τα εγκρίνεις … …ούτε ακόμη και τα τόσα φημισμένα γλυκίσματα της Ατ τικής λιχουδιάς )
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" Πλάτωνος 372 a,b,c,d
...ότι και όψον έξουσιν , άλας τε δήλον οτι και ελάας και τυρόν , και βολβούς και λάχανα γε ...και τραγήματα που παραθήσομεν αυτοίς των τε σύκων και ερεβίνθων και κυάμων , και μύρτα και φηγούς σποδιούσιν προς το πύρ , μετρίως υποπίνοντες .
Και ούτω διάγοντες τον βίον εν ειρήνη μετα υγείας .. [...θάχουν και προσφάγι, άλας δηλαδή και ελιές και τυρί και λάχανα ....και επιδόρπια θα τους σερβίρουμε , σύκα και ρεβίθια και κουκιά και σμερτοκούκια και βελανίδια να τα σιγοψήνουν στη χόβολη και να τραβούν κι απο καμμιά ρουφηξιά ( κρασί ) .
Και έτσι αφού ζήσουν με ειρήνη και υγεία ...]
Αυτό το εδάφιο δεν φαίνεται σαν να το έχει γράψει ο Επίκουρος ;
Θα έχουμε τις γυναίκες ισότιμες με τους άνδρες
ΠΛΑΤΩΝΟΣ "ΠΟΛΙΤΕΙΑ" 540 c
Και τας αρχούσας γε , ήν δ' εγώ , ώ Γλαύκων . Μηδέν γαρ τι οίου με περί ανδρών ειρηκέναι μάλλον ά είρηκα ή περί γυναικών , όσαι άν αυτών ικαναί τας φύσεις εγγίγνονται . ( Μα και τις αρχόντισσες επίσης , Γλαύκων . Γιατί μη νομίζεις πως όσα έχω ειπεί αποβλέπουν στους άνδρες περισσότερο παρά και στις γυναίκες , όσες τουλάχιστον κι' απ' αυτές βοηθούν προικισμένες απο τη φύση με την ικανότητα που χρειάζεται )
Θα χρησιμοποιήσουμε κάθε μέσο για να διοικήσουμε τους βλάκες :
Θα δημιουργήσουμε θρησκεία για θεό πανταχού παρόντα .
Θα πούμε για ανταμοιβή και τιμωρία μετά θάνατον .
Γνώριζε ο Πλάτων οτι μετά τον θάνατο είναι όπως πρίν γεννηθείς ;
Πιστεύω πως γνώριζε . Αλλά σαν καλός Πυθαγόρειος γνώριζε επίσης οτι κάποια πράγματα είναι άρρητα .
Τα συζητάς ιδιωτικά με 2-3 φίλους αλλά δεν τα γράφεις σε βιβλίο !
Κάποιος συνεχιστής του Πλάτωνα πρότεινε να μαστιγώνονται οι Επικούρειοι !
Μπορώ να μαντεύσω το γιατί : Διότι δίνουν στον λαουτζίκο την Τετραφάρμακο .
Η Τετραφάρμακος είναι μόνο για τους Φιλοσόφους .
Όχι για τους βλάκες .
Διότι η Τετραφάρμακος τον βλάκα δεν θα τον κάνει σοφό . Από φοβισμένο όμως ( και χειραγωγήσιμο ) θα τον κάνει θαρραλέο ( και μή χειραγωγήσιμο) .
Και οι δύο φιλόσοφοι μοιάζουν στο ότι απέφυγαν τον γάμο και την τεκνοποίηση !
Το οτι ο Πλάτων επισκέφθηκε τον τύραννο των Συρακουσών δεν πρέπει να το θεωρούμε σημάδι σύμπλευσης με τους τυράννους . Πήγε για να τον πείσει να δημιουργήσει την Πλατωνική ΠΟΛΙΤΕΙΑ στα εδάφη του .
Το οτι ο χριστιανισμός είναι πιστή αντιγραφή κάποιων Πλατωνικών ιδεών δεν κάνει τον Πλάτωνα υπεύθυνο για τα αίσχη του χριστιανισμού .
Διότι ο Πλάτων είπε "Πούλα παραμύθι στους βλάκες αλλά εσύ ( ο ηγέτης ) θα ζείς με υποδειγματική λιτότητα" .
Αυτό το δεύτερο το "ξέχασαν" οι χριστιανοί ηγέτες !
Επομένως , ο Πλάτων πρότεινε την δημιουργία Επικούρειου κήπου ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΚΥΒΕΡΝΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ !!!
Απ όσο βλέπουμε οι προβλέψεις και ανησυχίες του Πλάτωνα βγήκαν αληθείς .
Οι ομοιότητες Πλάτωνα και Επίκουρου είναι τόσες που θα μπορούσα να πώ οτι Επικούρειοι είναι όσοι Πλατωνικοί σιχαίνονται την πολιτική !
Οι σημερινοί Επικούρειοι δέχονται οτι εάν το πλήθος των βλακών επιχειρήσει να εισβάλλει στον κηπάκο τους , θα πολεμήσουν .
Αυτή η θέση έχει δύο μειονεκτήματα :
1) Πώς οι λιγοστοί φιλόσοφοι θα πολεμήσουν τεράστιο πλήθος βλακών ;
2) Για να πολεμήσεις θα χρειαστείς στρατό . Θα χρειαστείς ηγέτες . Θα χρειαστείς δικαστές για να δικάζουν όσους Επικούρειους απειθαρχούν στους ηγέτες . Οπότε θα χρειαστεί να καταφύγεις στα συγγράμματα του Πλάτωνα .
Ο Επίκουρος δεν κατέθεσε ιδέες περί αυτών !
Υ.Γ. Με αυτά δεν θέλω να πώ στους Επικούρειους "ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΝ ΚΗΠΟ ΣΑΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ" . Όποιος απεχθάνεται την πολιτική ας παραμείνει στον κήπο . Θέλω να τους πώ "ΜΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ ΚΑΙ ΜΗΝ ΠΑΡΑΚΩΛΥΕΤΕ ΤΟΥΣ ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥΣ . ΔΙΟΤΙ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΩΝ ΠΛΑΤΩΝΙΚΩΝ ΩΦΕΛΕΙ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥΣ !"
πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου