Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2017

Επικούριος και Πλάτων


(  σκέψεις  που  γεννήθηκαν  απο    την  ακρόαση  των  εισηγήσεων    Επικουρείων    και  Πλατωνικών  στα  Προμήθεια  2014  )  
 Μερικοί  θεωρούν  ότι    Επίκουρος   και  Πλάτων    είναι  δύο  εκ  διαμέτρου  αντίθετοι  φιλόσοφοι .  Θα  προσπαθήσω  να  δείξω  οτι   είναι  πάρα  πολύ   ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ .  
 Και  οι  δύο   φιλόσοφοι  ομοιάζουν   διότι     βρέθηκαν  μπροστά  στην  θεμελιώδη  διαπίστωση   :   
 ΤΟ  ΠΟΣΟΣΤΟ  ΤΩΝ  ΒΛΑΚΩΝ  ΣΤΗΝ  ΚΟΙΝΩΝΙΑ   ΕΙΝΑΙ  ....
ΚΟΛΟΣΣΙΑΙΟ  !   
  Οι  λύσεις   που  πρότειναν   όμως  είναι    διαφορετικές  :     
 Ο  Επίκουρος   είπε     
  "Τόση  βλακεία  δεν  μπορούμε   να  την  παλέψουμε  .  Φύγετε   σε   μακρυνό  μέρος  ,  κάντε  έναν  κηπάκο  με  τα  κουκιά  σας   ,  αποφύγετε  κάθε  τί  που  φέρνει  άγχος  ( παιδιά , οικογένεια )"  .  
 Ο   Πλάτων   είδε   λίγο  μακρύτερα   στο  μέλλον  και  είπε       
 "Εάν  αφήσουμε  τους  βλάκες   μόνους   ,  κάποιος  αδίστακτος  βλάκας   θα  πάρει  την  αρχηγία   και   θα  αρχίσει  να  κόβει  τα  δάση  ,  να  μολύνει  τις  θάλασσες  ,  να  εξοντώνει   τα  ζώα .  
 Και  στο  τέλος  θα  έρθουν  να  μας   πάρουν  και  τον  μικρό  κηπάκο  μας !   
 Γι'  αυτό    πρέπει   ΕΜΕΙΣ  ΝΑ  ΔΙΟΙΚΟΥΜΕ  ΤΟΥΣ   ΒΛΑΚΕΣ  !   
 Στην  προσωπική  μας  ζωή  θα  ζούμε   λιτά  και  επικούρεια .  Θα  κατοικούμε  σε  κοινόβιο  ,  δεν  θα  έχουμε   αποκλειστικά   δική  μας  γυναίκα  ,  δεν  θα  γνωρίζουμε  ποιό είναι  το  βιολογικό  μας  παιδί  .  
 Τα  παιδιά  και  οι  γυναίκες  θα  τρέφονται  απο  ένα  κοινό  ταμείο  και  δεν  θα  υπάρχει   η  αγωνία  του  να  θρέψει  κανείς  την  ΔΙΚΗ  του  οικογένεια .  
 Δεν  θα  έχουμε   χρυσάφια  και  ασήμια   πάνω  μας  ούτε  στο   κοινόβιο .   
 ΠΛΑΤΩΝΟΣ  "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  417 a   
 Αλλά  μόνοις  αυτοίς  των  εν  τη  πόλει  μεταχειρίζεσθαι  και  άπτεσθαι   χρυσού  και   αργύρου  ού  θέμις ,  ουδ'  υπο  τον  αυτόν  όροφον  ιέναι   ουδέ  περιάψασθαι  ουδέ  πίνειν  εξ'  αργύρου  ή  χρυσού  . [ Ώστε  μόνο  αυτοί  (  οι  φύλακες , ένα  σκαλοπάτι  πάνω  απο  τον  απλό  λαό   )  απο  όλους  τους  άλλους  μέσα  στην  πόλη   δεν   θα  έχουν  το  δικαίωμα  να  μεταχειρίζονται  και  ν'  αγγίζουν  χρυσάφι  και  ασήμι  , ούτε  κάτω  απο  την  στέγη  τους  να έχουν  ,  ούτε  πάνω  τους  να  φορούν  ,  ούτε  απο  χρυσά  κι'  ασημένια  ποτήρια  να  πίνουν  ...]  
  Θα  είμαστε  αυτάρκεις    
 ΠΛΑΤΩΝ  ,  ΝΟΜΟΙ  ( βιβλίο  4 ,  704 c )   Τί  δε  περί   αυτήν  η  χώρα ;  Πότερα  πάμφορος   ή  και  τινων   επιδεής ;  
 -  Σχεδόν  ουδενός  επιδεής . 
  -Πώς  θα  είναι  χώρα ; Θα  παράγει  τα  πάντα  ή   κάποια  θα  τα  χρειάζεται  (  να  τα  εισάγει ) ; 
 - Σχεδόν  σε  όλα  θα  είναι  αυτάρκης .  και   ολιγαρκείς     
 "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  Πλάτωνος    404  d   Συρακοσίαν  δέ ,  ώ  φίλε ,  τράπεζαν  και  Σικελικήν  ποικιλίαν  όψου  ,  ώς  έοικας  ,  ουκ  αινείς  ,  είπερ  σοι  ταύτα  δοκεί  ορθώς  έχειν. Ουκούν  και  Αττικών  πεμμάτων  τας  δοκούσας  είναι  ευπαθείας.   
 ( Ώστε  τα  τραπέζια , φίλε  μου  , των  Συρακουσίων  και  τα  πολυποίκιλα  Σικελικά  αρτύματα  δεν  τα  εγκρίνεις … …ούτε  ακόμη  και  τα  τόσα  φημισμένα  γλυκίσματα  της  Ατ τικής  λιχουδιάς ) 
  "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  Πλάτωνος   372  a,b,c,d  
  ...ότι  και  όψον  έξουσιν ,  άλας  τε  δήλον  οτι  και  ελάας  και  τυρόν  ,  και  βολβούς  και  λάχανα  γε ...και τραγήματα  που  παραθήσομεν  αυτοίς  των  τε  σύκων  και  ερεβίνθων  και  κυάμων  ,  και  μύρτα   και  φηγούς  σποδιούσιν  προς  το  πύρ  ,  μετρίως  υποπίνοντες .  
 Και  ούτω  διάγοντες  τον  βίον  εν  ειρήνη  μετα  υγείας  ..  [...θάχουν  και  προσφάγι,  άλας  δηλαδή  και  ελιές  και  τυρί  και λάχανα  ....και  επιδόρπια  θα  τους  σερβίρουμε  ,  σύκα   και  ρεβίθια και   κουκιά  και  σμερτοκούκια  και  βελανίδια  να  τα  σιγοψήνουν  στη   χόβολη  και  να  τραβούν  κι απο  καμμιά  ρουφηξιά  ( κρασί )  .  
 Και  έτσι  αφού  ζήσουν  με  ειρήνη  και  υγεία  ...] 
 Αυτό  το  εδάφιο  δεν  φαίνεται  σαν  να  το  έχει  γράψει  ο  Επίκουρος ;     
 Θα   έχουμε  τις  γυναίκες   ισότιμες  με  τους  άνδρες    
 ΠΛΑΤΩΝΟΣ  "ΠΟΛΙΤΕΙΑ"  540  c  
 Και  τας  αρχούσας  γε  ,  ήν  δ'  εγώ ,  ώ  Γλαύκων .  Μηδέν  γαρ τι  οίου  με  περί  ανδρών  ειρηκέναι  μάλλον   ά  είρηκα  ή  περί  γυναικών  ,  όσαι  άν  αυτών   ικαναί  τας   φύσεις   εγγίγνονται .  ( Μα   και  τις  αρχόντισσες  επίσης , Γλαύκων  . Γιατί  μη  νομίζεις  πως  όσα  έχω  ειπεί  αποβλέπουν  στους  άνδρες  περισσότερο  παρά  και  στις  γυναίκες , όσες  τουλάχιστον  κι'  απ'  αυτές  βοηθούν  προικισμένες  απο  τη  φύση  με  την  ικανότητα  που  χρειάζεται )   
 Θα  χρησιμοποιήσουμε   κάθε  μέσο   για  να  διοικήσουμε  τους  βλάκες  :  
 Θα   δημιουργήσουμε   θρησκεία  για  θεό  πανταχού  παρόντα . 
 Θα  πούμε   για  ανταμοιβή  και  τιμωρία   μετά  θάνατον .  
 Γνώριζε  ο  Πλάτων  οτι    μετά  τον  θάνατο   είναι  όπως  πρίν  γεννηθείς ;  
 Πιστεύω  πως   γνώριζε .  Αλλά  σαν  καλός  Πυθαγόρειος   γνώριζε  επίσης  οτι  κάποια  πράγματα  είναι  άρρητα .  
 Τα  συζητάς   ιδιωτικά  με  2-3  φίλους  αλλά  δεν  τα  γράφεις  σε  βιβλίο !  
 Κάποιος    συνεχιστής  του  Πλάτωνα  πρότεινε   να  μαστιγώνονται   οι  Επικούρειοι !  
 Μπορώ  να  μαντεύσω  το  γιατί  : Διότι  δίνουν  στον  λαουτζίκο   την  Τετραφάρμακο .  
 Η  Τετραφάρμακος   είναι  μόνο  για  τους  Φιλοσόφους . 
 Όχι   για  τους   βλάκες .  
 Διότι  η  Τετραφάρμακος   τον  βλάκα  δεν  θα  τον  κάνει   σοφό .  Από  φοβισμένο   όμως  ( και  χειραγωγήσιμο )  θα  τον  κάνει   θαρραλέο  ( και  μή  χειραγωγήσιμο) .  
 Και  οι  δύο    φιλόσοφοι  μοιάζουν  στο  ότι   απέφυγαν  τον  γάμο  και  την  τεκνοποίηση !   
 Το  οτι  ο  Πλάτων   επισκέφθηκε  τον  τύραννο  των  Συρακουσών  δεν  πρέπει  να  το  θεωρούμε  σημάδι  σύμπλευσης  με  τους  τυράννους .  Πήγε   για  να  τον  πείσει  να  δημιουργήσει   την  Πλατωνική    ΠΟΛΙΤΕΙΑ  στα  εδάφη  του . 
 Το  οτι  ο  χριστιανισμός   είναι  πιστή  αντιγραφή  κάποιων   Πλατωνικών  ιδεών  δεν  κάνει  τον  Πλάτωνα  υπεύθυνο  για  τα  αίσχη  του  χριστιανισμού .  
 Διότι  ο  Πλάτων  είπε   "Πούλα   παραμύθι   στους  βλάκες  αλλά   εσύ  ( ο  ηγέτης ) θα  ζείς  με  υποδειγματική  λιτότητα"  .  
 Αυτό  το  δεύτερο  το  "ξέχασαν"   οι  χριστιανοί    ηγέτες !     
 Επομένως ,  ο   Πλάτων  πρότεινε   την  δημιουργία   Επικούρειου   κήπου   ΜΕΣΑ  ΣΤΟ  ΚΥΒΕΡΝΕΙΟ   ΤΗΣ  ΠΟΛΕΩΣ  !!!  
 Απ όσο   βλέπουμε  οι  προβλέψεις   και  ανησυχίες  του   Πλάτωνα  βγήκαν  αληθείς .    
 Οι  ομοιότητες    Πλάτωνα  και  Επίκουρου   είναι τόσες   που  θα  μπορούσα   να  πώ  οτι    Επικούρειοι    είναι    όσοι  Πλατωνικοί  σιχαίνονται  την  πολιτική !   
 Οι  σημερινοί   Επικούρειοι   δέχονται  οτι  εάν  το  πλήθος  των  βλακών   επιχειρήσει  να  εισβάλλει  στον  κηπάκο  τους  ,  θα  πολεμήσουν .  
 Αυτή η  θέση   έχει  δύο   μειονεκτήματα :   
 1)   Πώς  οι  λιγοστοί   φιλόσοφοι  θα  πολεμήσουν  τεράστιο  πλήθος  βλακών  ;    
 2)  Για  να πολεμήσεις  θα  χρειαστείς   στρατό .  Θα  χρειαστείς   ηγέτες .  Θα  χρειαστείς    δικαστές   για  να  δικάζουν  όσους  Επικούρειους   απειθαρχούν  στους  ηγέτες .  Οπότε   θα  χρειαστεί   να   καταφύγεις   στα  συγγράμματα   του  Πλάτωνα . 
 Ο  Επίκουρος   δεν  κατέθεσε   ιδέες  περί  αυτών !    
 Υ.Γ.   Με  αυτά  δεν  θέλω  να   πώ  στους  Επικούρειους  "ΑΦΗΣΤΕ  ΤΟΝ  ΚΗΠΟ  ΣΑΣ   ΚΑΙ  ΣΤΡΑΦΕΙΤΕ  ΣΤΗΝ  ΠΟΛΙΤΙΚΗ"  .  Όποιος   απεχθάνεται  την  πολιτική  ας  παραμείνει  στον  κήπο .  Θέλω  να  τους  πώ  "ΜΗΝ   ΚΑΤΗΓΟΡΕΙΤΕ    ΚΑΙ  ΜΗΝ  ΠΑΡΑΚΩΛΥΕΤΕ   ΤΟΥΣ  ΠΛΑΤΩΝΙΚΟΥΣ .  ΔΙΟΤΙ   ΤΟ   ΕΡΓΟ  ΤΩΝ  ΠΛΑΤΩΝΙΚΩΝ  ΩΦΕΛΕΙ   ΚΑΙ  ΤΟΥΣ  ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥΣ !" 
πηγή 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου